Limited je nejzajímavějším formátem Magicu, ale také nejtěžším. Sealed deck se zadá být jednodušším než-li draft, a pravděpodobně tomu tak bude, ale ani tak není vůbec jednoduché uspět. Ano, samozřejmě je potřeba kus štěstí, aby člověk turnaj vyhrál. Ale všimli jste si, že na turnajích sealed deck typu PreRelease slaví úspěch až na výjimky stále titíž hráči?


Pojďme se podívat, jak staví balíček na sealed deck profíci, v několika základních krocích:

  1. Réra. Nejsilnější karty, které jsou schopny vyhrát hru, mívají obvyklé nejvyšší raritu. Proto je vhodné nanejvýš vhodné je zařadit do balíčku, pokud je to jen trošku možné. Nejprve se tedy podívejme na tyto vzácné karty, než začneme procházet ty ostatní a mysleme na jejich potenciál, využití, spolupráci s dalšími kartami.
  2. Nehratelné karty dejme stranou. Prostě je nechceme hrát.
  3. Zbylé karty rozdělme podle barev a seřaďme podle mana costu. Tak získáme dobrý vizuální přehled o tom, které barvy nám spolu nejlépe pomohou vyplnit požadovanou manovou křivku.
  4. Nyní určíme ty barvy, které obsahují nevíce silných karet a protihry (zabíjení bytostí, ničení artefaktů nebo enchantmentů) aniž by v manové křivce vznikla nežádoucí mezera.
  5. Na závěr se podíváme do dříve vyřazených karet, jestli bychom některou „výplň“ neměli přeci jen do balíčku zařadit.

Ideální stav je balíček sestavený ze dvou barev, obsahující více rare velmi silných karet, s dalšími silnými bytostmi a slušnou protihrou.

Někdy se stává, že z rozbalených karet můžete postavit dva podobně silné balíčky, a není možné snadno rozhodnout, který bude lepší, úspěšnější. Dá se s jistotou prohlásit, že některé baličky budou úspěšnější proti některým strategiím, zatímco proti jiným ne. S očividně silným potvorovým balíčkem neuspějete proti decku plnému zabíjení. Do druhého utkání můžete tedy nastoupit s jiným, mid-range či kontrolním balíčkem. Na limited je naprosto legální sidovat libovolný počet karet, tak proč ne čtyřicet?

Stejně tak, pokud věříme svým dvěma balíčkům stejně, může být užitečné vzít soupeři vítr z plachet tím, že ho připravíme o znalost karet v našem decku tím, že si vezmeme balíček „záložní“. Pokud proti nám nasidoval některé specifické karty proti barvě, proti typu bytostí nebo proti artefaktům, dostaneme soupeře do situace, kdy má na ruce mrtvé karty.

Noční můrou pro hráče je situace, kdy nerozbalí žádné výše zmíněné silné rarity, a jeho stůl je plný smetí, removal kouzla jsou slabá, nebo manovou křivku nelze ve dvou barvách solidně naplnit, tak aby se dostal ke svým silným bytostem. Pokud tedy není možné postavit silný deck, bez rizika color-screw, tedy že budu mít na ruce karty jiné barvy než mám země na stole, je třeba hrát velmi agresivně, tak rychle jak jen je to možné, zabít soupeře dříve, než se dostane ke svým silným kartám. Pokud by hra trvala dlouho, hrozí prohra, protože slabé bytosti ne nemohou utkat se silnými bytostmi soupeře. Jedinou cestou k vítezství je tedy být ten kdo je agresivní, tlačí, kdo útočí, kdo dostane soupeře pod tlak, aby nakonec zvítězil.

Pokud vaše rozbalené karty bohužel obsahují rarity a zabíjení napříč barvami, je ještě rozumné hrát tříbarevný, nebo dokonce více barevný balíček pokud máme dostatek dobré manové fixace.

Pokud ani manovou fixací nedisponujeme, pak nezbývá, než jít do rizika. Spolehnout se na štěstí. Je možné, že prostě jednu prohrajete na color-screw, ale pokud další dvě vyhrajete, pak jste vyhráli zápas.
Je přijatelnější prohrát na color-screw, než prohrát na to, že jsme prostě ze strachu postavili slabý balíček, který ani neměl šanci vyhrát! Prostě jediná šance, jak vyhrát hru se špatným card-poolem je spolehnout se na štěstí, a turnaj si užít!

 

Balíček by měl obsahovat ze statistického hlediska:

Počet zemí: 16-18 (pokud hrajete více barev než dvě, hrajte raději více zemí)

Počet bytostí: 14-17

Počet kouzel za:

1 manu: 0-3 zejména manová akcelerace, zabíjení, prolíznutí, ev. šikovný trik, ale úplně nepotřebujeme rychlé bytosti, protože jejich vliv na pozdější hru je velmi malý

2 many: 4-5

3 many: 7

4 many: 6

5+ man: 4

 

volný překlad z článku Craiga Wescoe